Първата в България инсталация за рециклиране на строителни отпадъци беше открита в Кремиковци
Символичната първа копка беше направена с електрически челен товарач LiuGong 856HE










В столичния район Кремиковци беше официално открита първата в България инсталация за рециклиране на строителни отпадъци. Проектът MOBICCON-PRO, пилотен за Югоизточна Европа, е реализиран с европейско финансиране от 9,5 милиона евро по програмата „Хоризонт Европа“ и се осъществява в партньорство с български и международни университети.

„Днес сме особено щастливи да видим този модерен обект, изграден благодарение на успешно партньорство между наука, институции и бизнеса. Този проект е доказателство за ефективността на сътрудничеството и ползите, които носи за обществото ни“, заяви при откриването инж. Камен Пешов, председател на Надзорния съвет на "Главболгарстрой Холдинг".
Благодарности бяха отправени към ръководството на Главболгарстрой и партньорите в проекта за смелостта, далновидността и лидерството при реализирането на тази инициатива. „Това е добра инвестиция, която ще служи на обществото и ще направи градовете ни по-чисти“, подчертаха официалните гости.
Иновации в действие: MOBICCON-PRO
Проектът MOBICCON-PROвъвежда системно, мобилно и кръгово решение за обработка на отпадъци от строителство и разрушаване, насочено към подобряване на ресурсната ефективност в региона на Югоизточна Европа. На площадката са обособени три основни работни зони.

Бъдещето на строителната техника е електрическо
Символичната първа копка беше направена с електрически челен товарач LiuGong 856HE, представител на ново поколение строителна механизация. Машината впечатлява с характеристики:
- Работна маса: 21 тона
- Мощност: 160 kW
- Товароподемност: 5,8 тона
- Капацитет на кофата: 3,5 м³
- Батерии: литиево-желязо-фосфатни, 423 kWh
- Време на работа: до 12 часа с едно зареждане
- Възможност за бързо зареждане - под 2 часа
Машината разполага със система за рекуперация на енергия, която намалява външната консумация с до 20% и удължава работния цикъл. Електрическата трансмисия е директно свързана с електромотора, което подобрява ефективността с над 20% спрямо конвенционалните дизелови машини. Хидравликата също е от ново поколение, осигуряваща до 10% икономия на енергия.
„Операторите отчитат по-висока скорост на работа и значително по-добър комфорт в кабината. Електрическите машини реагират по-бързо, което изисква известен период на адаптация, но предлагат несравнимо удобство“, сподели Иван Грашев, директор „Механизация и автотранспорт“ в Главболгарстрой-Инфраструктурно строителство.
По-екологично строителство – реална възможност
Електрическите челни товарачи като този се използват масово в производствени бази за асфалт, бетон, трошачни инсталации и др. Очакванията са, че в рамките на 5 години те ще намалят разходите за експлоатация с до 70%, а за поддръжка – с до 50%. Машината се предлага с 5-годишна гаранция или 10 000 моточаса.
„С електрическа строителна техника България прави важна крачка към модернизация и екологичност, в съответствие с европейските стандарти и целите за въглеродна неутралност“, заявиха от официалния представител за страната – фирма Земекоп.

MOBICCON-PRO: Революцията в рециклирането на строителни отпадъци започва край Кремиковци
Европейският проект за мобилна инсталация дава пример за зелени иновации и кръгова икономика в действие
Бъдещето е електрическо: Челен товарач LiuGong даде старт на зелената трансформация в строителството
Първата в България инсталация за рециклиране на строителни отпадъци беше открита в Кремиковци